Κυριακή 6 Ιουνίου 2010

senario me geopinaka

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΣΕΝΑΡΙΟ.

Βερράς Στέργιος

Δημοτικό Σχολείο Πεδινού.

Συνοπτική Παρουσίαση Σεναρίου

Το συγκεκριμένο διδακτικό σενάριο συνδέεται με την αξιοποίηση του λογισμικού: «Μαθηματικά Γ΄ - Δ΄ Δημοτικού» του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και συγκεκριμένα με το τοπικό λογισμικό «Γεωπίνακας». Το θέμα που επιλέχθηκε περιέχεται στο σχολικό βιβλίο των Μαθηματικών της Δ΄ τάξης, Ενότητα 33 «Υπολογίζω Περιμέτρους κι Εμβαδά» σελ. 82 – 83.

Επέλεξα το τοπικό λογισμικό «Γεωπίνακας», επειδή μπορεί να χρησιμοποιηθεί για το δυναμικό μετασχηματισμό των μαθηματικής γνώσης, με τη χρήση ΤΠΕ παρέχοντας στους μαθητές και τις μαθήτριες δυναμικές δυνατότητες προσέγγισης των σημαντικότερων εννοιών και σχέσεων της γεωμετρίας.

Τίτλος Διδακτικού Σεναρίου

Υπολογίζω περιμέτρους κι εμβαδά.

Εμπλεκόμενες Γνωστικές Περιοχές

Το σενάριο διαπραγματεύεται γνωστικές περιοχές του μαθήματος των Μαθηματικών της Δ΄ Δημοτικού.

Τάξεις στις Οποίες Μπορεί να Απευθύνεται

Απευθύνεται σε μαθητές/-τριες της Δ΄ τάξης Δημοτικού.

Συμβατότητα με το Αναλυτικό Πρόγραμμα

Το συγκεκριμένο εκπαιδευτικό σενάριο συνδέεται με τους σκοπούς και τους στόχους του Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών για το Δημοτικό, καθώς και με τους σκοπούς και στόχους του Διαθεματικού Ενιαίου Πλαισίου Προγραμμάτων Σπουδών, όπως αυτοί διατυπώνονται για τα μαθηματικά και τη θεματική ενότητα: «Μετρήσεις (μήκος, επιφάνεια, μάζα, χρόνος)».

Οργάνωση της Διδασκαλίας και Απαιτούμενη Υλικοτεχνική Υποδομή

Η διδασκαλία της συγκεκριμένης ενότητας μπορεί να γίνει με τη χρήση υπολογιστών στο σχολικό εργαστήριο. Οι μαθητές/τριες θα δουλέψουν σε μικρές ομάδες των 2-3 ατόμων. Μ’ αυτό τον τρόπο συνδυάζονται η αλληλεπίδραση με την τεχνολογία των υπολογιστών και οι ομαδοσυνεργατικές διαδικασίες, οι οποίες είναι απαραίτητες για την αποτελεσματική διαπραγμάτευση της γνώσης και της μάθησης.

Θα πρέπει να έχουν ήδη εγκατασταθεί τα εκπαιδευτικά λογισμικά στους Η/Υ του εργαστηρίου. Θα πρέπει να έχει γίνει προηγούμενη επίδειξη-χρήση των λογισμικών στους μαθητές/-τριες.

ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ

Βασική επιδίωξη του συγκεκριμένου σεναρίου είναι ο δυναμικός μετασχηματισμός της μαθηματικής γνώσης, με τη χρήση ΤΠΕ. Πιο συγκεκριμένα επέλεξα το τοπικό λογισμικό «Γεωπίνακας» του εκπαιδευτικού λογισμικού «Μαθηματικά Γ΄ & Δ΄ Δημοτικού» του Π.Ι., επειδή δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές και τις μαθήτριες να μεταβάλλουν τα σχήματά τους, τεντώνοντας τις πλευρές ή τις κορυφές τους, και να παρατηρούν τις αλλαγές που συμβαίνουν στις χαρακτηριστικές τους ιδιότητες, π.χ. στο πλήθος των πλευρών, των κορυφών και των διαγωνίων, στην περίμετρο και το εμβαδόν τους κτλ. Επιπλέον, οι προσφερόμενες επιφάνειες εργασίας – λευκή, τετραγωνικό πλέγμα και τετραγωνικό πλέγμα με κουκίδες, τριγωνικό πλέγμα και τριγωνικό πλέγμα με κουκίδες – παρέχουν στους μαθητές και τις μαθήτριες δυνατότητες προσέγγισης των σημαντικότερων εννοιών και σχέσεων της γεωμετρίας. Τα τετραγωνίδια, τα τριγωνίδια και οι πλευρές τους αποτελούν ορατές μονάδες μέτρησης της επιφάνειας και του μήκους των σχημάτων και διευκολύνουν στην προσέγγιση των εννοιών: εμβαδόν, περίμετρος και μήκος πλευράς.

ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΣΤΗΡΙΞΗ ΤΟΥ ΣΕΝΑΡΙΟΥ

Το σενάριο στηρίζεται στις αρχές του εποικοδομητισμού και στις κοινωνικοπολιτισμικές θεωρίες του Vygotsky. Υποστηρίζει την καθοδηγούμενη ανακάλυψη – διερεύνηση. Δίνει μεγάλη σημασία στο κοινωνικοπολιτισμικό, μαθησιακό περιβάλλον, όπου λαμβάνουν χώρα οι δραστηριότητες με έμφαση στην ανάπτυξη της δημιουργικής σκέψης και της συνεργατικής μάθησης. Το σενάριο στηρίζεται στο πλαίσιο της παιδαγωγικής της αλληλεπίδρασης όπου τα παιδιά ενθαρρύνονται να εκφράζουν, να ανταλλάσσουν και να αντιπαραθέτουν τις ιδέες τους, να εντοπίζουν προβλήματα, να θέτουν ερωτήσεις, να κάνουν προβλέψεις, να αναζητούν απαντήσεις και να τις ελέγχουν καθώς δουλεύουν ομαδοσυνεργατικά. και σε ένα υποστηρικτικό πλαίσιο βασιζόμενο στον κοινωνικό εποικοδομητισμό, στη διερευνητική-ανακαλυπτική μάθηση και εμπειρική-βιωματική προσέγγιση.

Εκτιμώμενη Διάρκεια

Η διάρκεια του είναι περίπου 2 διδακτικές ώρες.

Διδακτικοί Στόχοι

(Ανάλογα με τα επίπεδα μάθησης).

Μετά τη διδασκαλία της ενότητας οι μαθητές/τριες να:

  • Αναγνωρίζουν τις διαφορές ανάμεσα στον υπολογισμό της περιμέτρου και του εμβαδού ενός γεωμετρικού σχήματος. (Απομνημόνευση)
  • Αναπαριστούν το μήκος της περιμέτρου και τη διαίρεση μιας συνεχούς επιφάνειας επάνω σ’ ένα τετραγωνισμένο χαρτί, ως διαίρεση των παραπάνω μεγεθών με μια σταθερή μονάδα μέτρησης. (Κατανόηση).
  • Διατυπώνουν σχέσεις ανάμεσα στην περίμετρο και το εμβαδό (π.χ. το εμβαδό παραμένει σταθερό, ενώ η περίμετρος αλλάζει). (Κατανόηση).
  • Αναγνωρίζουν την εφαρμογή των μετρήσεων της περιμέτρου και του εμβαδού σε καταστάσεις της καθημερινής ζωής. (Εφαρμογή)
  • Εφαρμόζουν μετρήσεις προκειμένου να επιλύσουν σχετικά προβλήματα. (Εφαρμογή)
  • Δημιουργούν πολλαπλές αναπαραστάσεις των μετρήσεών τους (πίνακες, γραφικές παραστάσεις) χρησιμοποιώντας εργαλεία του σύγχρονου πολιτισμού (ΤΠΕ). (Δημιουργία – σύνθεση – παραγωγή).

Διδακτικές Προσεγγίσεις

Το εκπαιδευτικό σενάριο στηρίζεται στην ιδέα της οικοδόμησης της γνώσης από τον ίδιο το μαθητή ή τη μαθήτρια (εποικοδομητισμός), καθώς αυτός/ή στην προσπάθειά του αυτή αλληλεπιδρά με το υλικό περιβάλλον (όπου εντάσσεται και το εκπαιδευτικό λογισμικό), τους/τις συμμαθητές/τριες και τον/την εκπαιδευτικό. Ο/η μαθητής/τρια διερευνά, ανακαλύπτει, κάνει υποθέσεις τις οποίες επαληθεύει ή διαψεύδει και το εκπαιδευτικό περιβάλλον πρέπει να στηρίζει αυτή την πορεία.

Ενθαρρύνεται η προσωπική έκφραση των μαθητών/τριών και υποστηρίζεται η προσωπική τους εμπλοκή, λαμβάνοντας υπόψη το γενικότερο πλαίσιο μέσα στο οποίο λαμβάνουν χώρα οι κοινωνικές αλληλεπιδράσεις.

Υποστηρίζεται η πολλαπλή αναπαράσταση των εννοιών, των σχέσεων και των οντοτήτων που είναι υπό διαπραγμάτευση. Δεν υποδεικνύονται ορθές διαδικασίες, αλλά αντίθετα οι μαθητές/τριες εκφράζουν τις απόψεις τους (έστω και λαθεμένες) και υποστηρίζεται η διαδικασία της κοινωνικογνωστικής σύγκρουσης, κατά την οποία τα ίδια τα γεγονότα ή τα επιχειρήματα άλλων μαθητών/τριών ανατρέπουν τις ενδεχόμενες λανθασμένες αντιλήψεις.

Η αξιοποίηση των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία επιτρέπει τη μετάβαση από το δασκαλοκεντρικό χαρακτήρα της διάλεξης στο μαθητοκεντρικό μοντέλο της διερευνητικής μάθησης. Οι εκπαιδευτικές εφαρμογές των ΤΠΕ που συνδυάζουν ομαδοσυνεργατικές δραστηριότητες, αλληλεπίδραση των μαθητών με τον υπολογιστή, αυτενέργεια των μαθητών στην πορεία του μαθήματος, τείνουν να μεγιστοποιούν τα οφέλη της τεχνολογίας στην σχολική τάξη.

Προτεινόμενη Πορεία Της Διδασκαλίας

Θεωρούμε ότι οι μαθητές/τριες έχουν μελετήσει στις προηγούμενες ενότητες («Διακρίνω το περίγραμμα από την επιφάνεια» και «Μετρώ την επιφάνεια, βρίσκω το εμβαδόν») τα γνωστικά προαπαιτούμενα της ενότητας: έχουν πειραματιστεί με τη χρήση αυθαίρετων μονάδων μέτρησης μηκών και επιφανειών, μπορούν να εκτελούν απλούς υπολογισμούς (π.χ. περίμετρος ενός πολυγώνου με σπιρτόξυλα) κι έχουν εισαχθεί στη χρήση συμβατικών μονάδων μέτρησης και χρησιμοποιούν συνήθη εργαλεία μέτρησης (γαλλικό μέτρο). Τα δε υλικά που θα χρησιμοποιήσω για τη διδασκαλία της συγκεκριμένης είναι: Τα φύλλα εργασίας (βλ. παρακάτω) και Το τοπικό λογισμικό «Γεωπίνακας» του Συνοδευτικού λογισμικού: «Μαθηματικά Γ & Δ δημοτικού» του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου.

Προτεινόμενες δραστηριότητες.

1η Διδακτική Ώρα: ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ 1, 2 ΚΑΙ 3, ΟΠΩΣ ΑΥΤΕΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΟΝΤΑΙ ΣΤΟ ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 1.

Φύλλο εργασίας 1.

Δραστηριότητα 1.

Διαίρεση μιας συνεχούς ποσότητας, όπως η επιφάνεια ενός σχήματος, με βάση κάποια μονάδα μέτρησης (αυθαίρετη στην αρχή). Διαχωρισμός των εννοιών: «Περίμετρος» και «Εμβαδόν».

Δραστηριότητα 2.

Εφαρμογή της μονάδας μέτρησης στη μέτρηση διαφόρων εμβαδών και περιμέτρων. Έλεγχος των υποθέσεων με τα εργαλεία του Γεωπίνακα.

Δραστηριότητα 3.

Μετασχηματισμός επίπεδων σχημάτων στο Γεωπίνακα, επέκταση των παρατηρήσεων σε διάφορα σχήματα, που δημιουργούνται μέσω της ανακαλυπτικής δράσης των μαθητών και των μαθητριών. Τα τετράγωνα ως υποσύνολο του συνόλου ορθογώνια παραλληλόγραμμα.

2η Διδακτική Ώρα: ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ 1, 2 ΚΑΙ 3, ΟΠΩΣ ΑΥΤΕΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΟΝΤΑΙ ΣΤΟ ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 2.

Φύλλο εργασίας 2.

Δραστηριότητα 1.

Επέκταση των γνώσεων για το εμβαδόν και την περίμετρο στη θεματική ενότητα: «Επίλυση προβλήματος». Σύνδεση της μαθηματικής γνώσης με καταστάσεις επίλυσης προβλημάτων (πρόβλημα στα πλαίσια του προγράμματος περιβαλλοντικής εκπαίδευσης). Οι μαθητές/τριες διατυπώνουν υποθέσεις, τις ελέγχουν και δοκιμάζουν πιθανές λύσεις σε «ανοιχτές» καταστάσεις προβληματισμού.

Δραστηριότητα 2.

Εφαρμογή πιθανών λύσεων, πολλαπλή αναπαράσταση των δεδομένων μέσω της συμπλήρωσης πινάκων, του μετασχηματισμού της επιφάνειας των γεωμετρικών σχημάτων, εφαρμογή των μαθηματικών εννοιών «Εμβαδόν», «Περίμετρος», «Διαστάσεις σχήματος», «μήκος», «πλάτος».

Εισαγωγή στην έννοια της συνάρτησης ως εφαρμογή της μαθηματικής γνώσης στην κατηγοριοποίηση και επίλυση προβλημάτων.

Πολλαπλή αναπαράσταση της γνώσης, μέσω της συμπλήρωσης πινάκων, που οδηγεί τη σκέψη στη γενίκευση, και συμπλήρωση φύλλου εργασίας.

Δραστηριότητα 3.

Σύνδεση με τη θεματική ενότητα: «Στατιστική», παρουσίαση δεδομένων με τη μορφή γραφικής παράστασης, διατύπωση συμπερασμάτων, που οδηγούν στη λήψη αποφάσεων. Επέκταση του σεναρίου όσον αφορά το ρόλο της στατιστικής στη σύγχρονη καθημερινότητα και χρησιμότητα των γραφικών παραστάσεων στην επίλυση προβλημάτων και στη λήψη αποφάσεων μέσω της ερμηνείας τους.

ΕΠΕΚΤΑΣΙΜΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΣΕΝΑΡΙΟΥ.

Συζητούμε με τους μαθητές και τις μαθήτριες για το ρόλο της στατιστικής στην καθημερινή ζωή (οπτικός – μαθηματικός γραμματισμός) και πώς συνδέεται αυτή με την επίλυση προβλημάτων και τη λήψη αποφάσεων. Εξειδικεύω τη συζήτηση σ’ εάν υποθετικό πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης με στόχο την ανάπλαση του αύλειου χώρου, όπου εμπλέκεται και η δραστηριότητα της μέτρησης επιφάνειας.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ.

Ο/η εκπ/κός έχει την ευχέρεια να επιλέξει κάποια ή όλες τις φάσεις για την αξιολόγηση του σεναρίου του. Έτσι το σενάριο μπορεί να αξιολογηθεί ως προς:

1) Την ανταπόκριση:

Αξιολογείται ο βαθμός ανταπόκρισης των μαθητών/-τριών στις δραστηριότητες του σεναρίου. Κεντρικό ερώτημα: Σας άρεσε το σενάριο; Άλλες ερωτήσεις: Πώς σου φάνηκαν οι εργασίες; Ήταν δύσκολες ή εύκολες; Τι σε δυσκόλεψε; Τι σου φάνηκε εύκολο; Τι σου άρεσε περισσότερο; Τι θα άλλαζες για να το κάνεις καλύτερο; Πώς ένιωσες όταν τέλειωσες τις εργασίες; Σε ενδιαφέρουν αυτά που έκανες; Τι άλλο θα σου άρεσε να κάνεις στο σενάριο; Η αποτίμηση μπορεί να γίνει είτε με προφορική συνέντευξη είτε με χρήση ερωτηματολογίου.

2) Τη μάθηση.

Αποτιμάται το τι έμαθαν οι μαθητές/-τριες. Ερώτημα: Τι έμαθαν οι μαθητές/-τριες. Η αποτίμηση μπορεί να γίνει είτε με πριν - μετά δοκιμές, είτε με φύλλο αξιολόγησης, στο οποίο θα αναγράφονται οι γνωστικοί στόχοι του σεναρίου με μορφή ανοικτών ερωτήσεων, ασκήσεων πολλαπλής επιλογής, αντιστοίχισης, σωστού -λάθους, σύντομης απάντησης, κλπ, και θα πρέπει να συμπληρωθεί από τους μαθητές/-τριες μετά το τέλος των δραστηριοτήτων.

3) Τη συμπεριφορά.

Εκτιμάται κατά πόσο ο/η μαθητής/τρια θα μεταφέρει τη νέα γνώση στο ευρύτερο περιβάλλον της καθημερινότητάς του. Αξιολογείται η αλλαγή του τρόπου συμπεριφοράς, με την παρακολούθηση πριν και μετά τη διδασκαλία του σεναρίου. Εννοείται πως το σενάριο στην περίπτωση αυτή θα πρέπει να είναι αρκετά εκτεταμένο και να περιλαμβάνει ορατές ενδείξεις αλλαγής της στάσης του μαθητή.(πχ σενάρια διαθεματικά ή ευέλικτης ζώνης σχετικά με το περιβάλλον ή με τους ρόλους στις ομάδες (οικογένεια, τάξη, παιχνίδι, αθλητισμός). Η αποτίμηση μπορεί να γίνει με κλείδα παρατήρησης του δασκάλου ή με προσωπική συνέντευξη για τις πριν και μετά στάσεις ζωής του μαθητή.

Ενδεικτικά θα μπορούσαμε να δώσουμε το παρακάτω φύλλο αυτοαξιολόγησης.

Ανταπόκριση

ΚΑΘΟΛΟΥ

ΛΙΓΟ

ΠΟΛΥ

Σας άρεσε το σενάριο;

Ήταν εύκολες οι εργασίες, που εκτέλεσες;

Σε ενδιαφέρουν αυτά που έκανες;

Τι άλλο θα σου άρεσε να κάνεις στο σενάριο;

…………………………………………………………………………………………………..

…………………………………………………………………………………………………..

…………………………………………………………………………………………………..

Μάθηση.

Πιστεύω ότι έμαθα καλά:

ΚΑΘΟΛΟΥ

ΛΙΓΟ

ΠΟΛΥ

Να διακρίνω την περίμετρο από το εμβαδό ενός σχήματος.

Να αναπαριστώ αριθμητικές σχέσεις μεταξύ της περιμέτρου ενός σχήματος και του εμβαδού του.

Συμπεριφορά.

Πιστεύω ότι κατάλαβα:

ΚΑΘΟΛΟΥ

ΛΙΓΟ

ΠΟΛΥ

Τη σημασία της μέτρησης γεωμετρικών σχημάτων, που συναντώ στην καθημερινότητα, ως ένα σημαντικό στοιχείο του πολιτισμού.

Βιβλιογραφία

ΥΠΕΠΘ - Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (2003) Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών. Αθήνα.

ΥΠΕΠΘ (2005). Μαθηματικά Δ΄ Δημοτικού, Βιβλίο για το δάσκαλο. ΟΕΔΒ. Αθήνα.

ΥΠΕΠΘ – Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (χ.χ.) Μαθηματικά Γ΄ & Δ΄ Δημοτικού, Οδηγός Χρήσης Λογισμικού.


ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 1.

Ανοίγουμε το λογισμικό «Γεωπίνακας».

eikona1

Δραστηριότητα 1.

Εισάγουμε στην επιφάνεια εργασίας ένα τετράγωνο.

Μετακινούμε το σχήμα στην επάνω αριστερή γωνία με το εργαλείο μετακίνησης.

Εμφανίζουμε το τετράγωνο πλέγμα στην επιφάνεια εργασία πατώντας το αντίστοιχο κουμπί.

Ρυθμίζουμε το πλέγμα στην τιμή 29 κι ελέγχουμε αν η επιλογή «Δέσμευση» είναι ενεργοποιημένη.

Η εικόνα που έχετε μπροστά σας θα είναι η εξής:

eikona2

Τι παρατηρήσεις μπορούμε να κάνουμε γι’ αυτό το τετράγωνο, που έχουμε μπροστά μας;

……………………………………………………………………………

Αν υποθέσουμε ότι η πλευρά κάθε τετραγώνου του τετραγωνικού πλέγματος είναι 1μ., μπορούμε πόσα μ. είναι η πλευρά του τετραγώνου; ………………………….

Με βάση την παραπάνω υπόθεση πώς μπορούμε να υπολογίσουμε την περίμετρό του;

……………………………………………………………………………

Η περίμετρός τους είναι: ………………… μ.

Με βάση την παραπάνω υπόθεση πώς μπορούμε να υπολογίσουμε το εμβαδόν του;

……………………………………………………………………………

Το εμβαδόν του είναι: ……………….. τ.μ.

Δραστηριότητα 2.

Δημιουργούμε ένα αντίγραφο του τετραγώνου δίπλα του και καλύπτουμε την επιφάνεια του με «μοναδιαία τετραγωνίδια», ώστε να επιβεβαιώσουμε τη μέτρησή μας.

Μετά από αυτή την ενέργεια θα έχετε μπροστά σας την παρακάτω εικόνα:

eikona3

Είναι σωστή η μέτρησή μας; (Ναι/Όχι) ……… .

Θα γνωρίσουμε το εργαλείο «Υπολογισμοί» του λογισμικού «Γεωπίνακας».

Πατούμε το κουμπί «Υπολογισμοί» του αντίστοιχου εργαλείου και απενεργοποιούμε την επιλογή «Δεκαδικά».

Οδηγούμε τον κέρσορα επάνω στο τετράγωνο και βλέπουμε τις τιμές που εμφανίζονται στα αντίστοιχα πλαίσια. Τις καταγράφω:

Μήκος (περιμέτρου): …………………….

Εμβαδόν: ………………………

Είναι ίδιες με τις αρχικές μας μετρήσεις; (Ναι/Όχι): ……………….

Δραστηριότητα 3.

Δημιουργούμε κι άλλα τετράγωνα, αλλά και ορθογώνια στην επιφάνεια εργασίας και επαναλαμβάνουμε τα βήματα, που κάναμε ως εδώ. Αν θέλουμε παίζουμε με τα χρώματα.

Σημείωση: Επειδή το λογισμικό «Γεωπίνακας» δεν έχει έτοιμα ορθογώνια χρησιμοποιήστε το εργαλείο «μετακίνησης/δημιουργίας κορυφών», ώστε να μετασχηματίσετε ένα τετράγωνο σε ορθογώνιο.

Επεξήγηση με παραλληλόγραμμο: Εργαλείο Δημιουργίας/ Μετακίνησης κορυφών.eikona4

Συμπληρώνω τον παρακάτω πίνακα:

Περίμετρος

Εμβαδόν

Τετράγωνο 1.

Ορθογώνιο 1

Ορθογώνιο 2.

Η επιφάνεια εργασίας τώρα μπορεί να μοιάζει έτσι:

eikona5

Αποθηκεύουμε την εργασία μας με το όνομα της ομάδας μας.

Καλή Επιτυχία!


ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 2.

Ας εφαρμόσουμε όσα μάθαμε στο προηγούμενο μάθημά μας.

Προσπαθούμε να λύσουμε το παρακάτω πρόβλημα:

«Τα παιδιά του 9ου Δ.Σ. Καρδίτσας ανέλαβαν να υλοποιήσουν ένα Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Αγωγής. Στα πλαίσια αυτού το προγράμματος έπρεπε να αναπλάσουν ένα τμήμα της αυλής, δημιουργώντας έναν σχολικό κήπο. Προμηθεύτηκαν, λοιπόν, διάφορα φυτά από το δασικό φυτώριο του δήμου. Εκεί ο υπεύθυνος γεωπόνος τους είπε ότι τα φυτά για ν’ αναπτυχτούν χρειάζονται 16 τετραγωνικά μέτρα χώρο.

Ο χώρος πρέπει στην αρχή της ανάπτυξης των φυτών να είναι περιφραγμένος. Η πιο οικονομική προσφορά ήταν 5€/μ.

Τι διαστάσεις πρέπει να έχει ο κήπος τους, ώστε να πετύχουν τη μεγαλύτερη οικονομία;».

Δραστηριότητα 1.

Στον παρακάτω πίνακα προσπαθούμε να συμπληρώσουμε τις πιθανές διαστάσεις του κήπου των παιδιών.

Μήκος

Πλάτος

Εμβαδόν.

16 τ.μ.

16 τ.μ.

16 τ.μ.

Τι σχήμα μπορεί να έχει ο κήπος;

…………………………………………………………………………….

Ανοίγουμε το λογισμικό «Γεωπίνακας» και σχεδιάζουμε τις τρεις περιπτώσεις. Ελέγχουμε με το εργαλείο «Υπολογισμοί» του προγράμματος και συμπληρώνουμε τον παρακάτω πίνακα.

Διαστάσεις

Περίμετρος

Εμβαδόν.

16 τ.μ.

16 τ.μ.

16 τ.μ.

Ποιο σχήμα έχει τη μεγαλύτερη περίμετρο;

…………………………………………………………………………….

Τι μπορούμε να συμπεράνουμε για το κόστος, σ’ αυτή την περίπτωση;

…………………………………………………………………………….

Μετά το τέλος της δραστηριότητας μπροστά σας θα έχετε την παρακάτω εικόνα.

eikona6

Δραστηριότητα 2.

Τώρα θα πρέπει να υπολογίσουμε το κόστος της περιμέτρου κάθε κήπου. Για το σκοπό αυτό θα χρησιμοποιήσουμε το εργαλείο «Πίνακας τιμών» του Γεωπίνακα.

Επεξήγηση με παραλληλόγραμμο: Εργαλείο:  «Υπολογισμοί»eikona7

Με την ενεργοποίηση του εργαλείου: «Πίνακας τιμών» θα έχετε μπροστά σας την παρακάτω εικόνα:

eikona8

Ενεργοποιείστε την καρτέλα: «Εισαγωγή συνάρτησης» και στα κελιά Α1, Α2, Α3 του πίνακα τιμών πληκτρολογείστε την τιμή «5», που αντιστοιχεί στην τιμή 5€/μ.

Στα κελιά Β1, Β2, Β3 πληκτρολογήστε τις τιμές του πίνακα, που αντιστοιχούν στην περίμετρο, όπως τις υπολογίσατε στη δραστηριότητα 1 του φύλλου εργασίας.

Επιλέξτε το κελί Α1 και κάντε τικ στο κουμπί στα αριστερά της συνάρτησης. Κατόπιν επιλέξτε το σύμβολο της πράξης του πολλαπλασιασμού (τελεστής στη γλώσσα των Η/Υ). Επιλέξτε το κελί Β1 και κάντε τικ στο κουμπί δεξιά της συνάρτησης. Τέλος επιλέξτε το κελί Γ1 κι ενεργοποιείστε το πράσινο κουμπί «Εισαγωγή».

Τι παρατηρείτε;

……………………………………………………………………………..

Συνεχίστε με τον ίδιο τρόπο και για τα κελιά Γ2 και Γ3.

Μετά το τέλος της εργασίας θα έχετε μια εικόνα σαν την παρακάτω:

eikona9

Αποθηκεύουμε το αρχείο με το όνομα “kostos” (Στα Αγγλικά). Και το «κλείνουμε».

Δραστηριότητα 3.

Ανοίξτε τώρα το αρχείο “kostos.stat”, που βρίσκεται στο φάκελο της ομάδας σας.

Ενεργοποιήστε την καρτέλα: «Δημιουργία γραφήματος» κι επιλέξτε τα δεδομένα των στηλών Β και Γ.

Κατόπιν πατήστε το κουμπί: «ΧΥ Γράφημα». Η αντίστοιχη εικόνα, που θα έχετε μπροστά στην οθόνη σας θα είναι η εξής:

eikona10

Τι παρατηρείτε όσον αφορά την απόσταση του κόστους ανάμεσα στη β΄ περίπτωση και την γ΄ περίπτωση;

……………………………………………………………………………..

Γιατί πιστεύετε ότι χρησιμοποιούμε τέτοιου είδους γραφήματα, όταν θέλουμε να παρουσιάσουμε μια πληροφορία ή όταν θέλουμε να πάρουμε μια απόφαση;

……………………………………………………………………………..

Αποθηκεύουμε την εργασία μας με το όνομα της ομάδας μας.

Καλή Επιτυχία!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου